Çarşamba, Ekim 02, 2024

Şaban borsacı

Borsaya krizden krize girdiğim için bu sefer 2018 aralık ortasında dalmıştım, 2019 senesinde birkaç haftalık genele yayılan yükseliş dışında sadece endekste etkisi yüksek hisseler yükseltildi, borsa ha bire yukarı çekildi, sözde rekor kırıldı, kimse mevzuyu fark edemedi, patronla spekülatöre sövdü. Endeks ağırlığı formülünü Google'dan öğrenebilirsiniz. Malum hisseler USD bazında tarihi zirvelerini epey aştı, dibine göre dolar bazında on, yirmi, elli, yüz (abartmıyorum, hisse adı yazsam suç sayabilirler,) misli prim yaptı, yine de uçmaya devam etti. Doğa kanunlarına aykırı bir durum değil mi? Öteki hisseler çakılıyor veya minnacık yükseliyor ve enflasyona göre müthiş zarar ettiriyor, belli kağıtlar fişekliyor, BİST rekor tazeliyor. Bre milyarder, karı realize etmiyorsun, yani borsadan çıkmıyorsun, niye hisse değiştir miyorsun? Beş sene önce uyandım, tabloyu herkese açıkladım, belki de bu yüzden imim timim belirsizleşti, herhalde yayıncılara talimat verildi, internette göklere çıkarıldığım yorumlar (siteleri anladım da ekşi sözlük gibi platform bu tür kaypaklığı niye yapar?) silindi. Youtube'a videolar yükledim, durumu izah ettim. Beyin jimnastiği yapalım: Endeksin yükseltilmesinden fayda sağlanılıyor, bunu avanak bile anlar. Borsa geneli çöküyor, demek ki piyasayı bir grup yönetiyor, hepsinin sermayeleri oranında payı var. Bu felakete rağmen halka arzlar çığ gibi büyüyor, bugün bile talep toplanıyor. Arkadaş, beş senedir olağanüstü kurallar uyguluyorsun, en basitinden taban ve tavan limitini yüzde ona çektin, yüzde yirmiye dönemedin, devre kesici aralıklarını iyice düşürdün, hülasa speküle bir piyasa var diyorsun, gelgelelim yüzlerce şirketin arzını onaylıyorsun. Sadede geleyim: Malum hisselerin dışında bu mecraya giren çıkamıyor, borsacı zararına satamıyor, parası faizsiz kredi olarak işletiliyor. Şişik kağıtlarda gerçek yatırımcı olabilir mi? Mümkün mü? Fiktif alışlarla kaldırılıyor. Şunu da merak ediyorum, fakat öğrenemedim. Acaba darphaneden para basarak borsada işlem yapılabilir mi, yani mevzuata göre bu tür operasyonlar yasal mı? Katar'ın BİST'in yüzde onuna sahip oluşu, son yıllarda bankacılık sektöründeki Katar ağırlığı da aklımı kurcalıyor. Bu suallere yanıt bulamadım, fakat bedelli sermaye ile tahsisli sermaye artırımı gibi şeyliklerin akıllara seza bir düzeye çıkması da düşündürtüyor. Halkın parası sünger gibi çekildi, zaten devalüasyon yedi seneden fazla sürmüştü, oradan da kaymaklı kadayıf yenmişti. Aslında futbol vs alanlarda neler olduğunu da tahmin edebiliyorum, fakat korkudan yazamıyorum, ne ifade özgürlüğü ne can güvenliği var; medyadan okuyoruz, eski futbolcu tetikçilerce kurşunlanıyor. Trabzonspor son on bir ayda sırasıyla yüzde 100, 150, 200 olmak üzere tam üç kere bedelli sermaye artışı yaptı, toplamda yüzde 950 ediyor. Bu şeyliğe nasıl izin verildi? Şirketin piyasa değeri 50 milyon dolar civarıydı, senet sürekli düştü ama 240 milyon dolara tırmandı, yatırımcı güya çuvalla para kazandı. Vatandaşın zekası ve bilgisi anlattıklarımı çözmeye yetmez, karanlığa ezan okuduğumun farkındayım, fakat vicdani sorumluluğumun gereğini yaptım. Gafile kelam, nafile kelam!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

My biggest dream: Permanent visa

I used to do very heavy sports, at my age I could be a champion in cage boxing, at least I could be ranked; during the years I trained to de...