11/01/2023

Bre, ileri zekalı borsacı!

Dünyada bizim gibi sıkıyönetimle yönetilen borsa var mıdır? Taban ve tavan limiti üç sene önce yarıya çekildi, devre kesici süresi yeniden düzenlendi, bedelli sermaye moda oldu, kimse hakkıyla temettü dağıtmıyor. Size acıyorum, bu gerçekleri sorgulamıyorsunuz, zır zır ağlıyorsunuz. Kitaplar yazdım, okumuyorsunuz, videolar hazırladım, izlemiyorsunuz, harbiden sağlıklı değilsiniz. Borsa 2000 öncesinde binkat daha iyiydi, derindi, şeffaftı, şimdi her şey kötüye gitmiş, emir önceliği kaybolmuş, kurumlar yüzeysel veriyi bedava sunuyordu, şimdi o bile tarifeye bağlanmış. Devlet günde 8 saat yayın yapıyor, aracılar eliyle ve astronomik fiyata bize ulaştırıyor, haliyle çoğunuz 10 kademe derinlikli ekrandan mahrum kalıyorsunuz, oysa doksanlarda seans salonları vardı, muazzam fırsatlar bedava sunuluyordu. Devlet yatırımcıdan sayısız vergi alıyor, buna mukabil tüm hizmetleri pahalı sunuyor, belki de veri firmalarına yapılan ödemede dünyada birinci olabiliriz. Hiç ağlamayın, hak ediyorsunuz, hiçbirinize üzülmüyorum. Birinin kazancı ötekinin kaybına bağlıdır, elinize malı tutuşturan kalantor paranızı faizsiz kredi olarak işletiyor, ev sahibinin kiracıdan aldığı kira kadar temettü alabilirseniz yatırım demektir, aksi takdirde spekülasyondan medet umacaksınız. Bilimsel teoriler atıyorum, borsa, viop, varant ve döviz trk bir elden kumanda ediliyor, diyorum. Akıl var, izan var, endeks yedi sekiz senedir uçan ve u100'deki etkisi yüksek hisselerle uçuyor, ezici çoğunluğa basıyorlar. Bir sürü hissenin dolaşımdaki lot miktarı toplamı piyasa değeri 20, 40 milyon usd gibi çok az bir meblağ ama basıyorlar. Uzaya fırlayan, piyasa değeri 5, 6, 7, 8, 9, 10 milyar doları bulan hisselerdeki hareket gerçek olsaydı oraya para sokan kişi karını realize edip de primsiz, kelepir onlarca hisselere dalmaz mıydı? Şu kadarcık şeye kafanız basmıyor. Türkiye'nin yetiştirdiği açık ara en iyi yazar ve de mizahçı değilsem nefes almak nasip olmasın, belki en iyi borsacıyım da ama beni susturuyorlar, hiçbir kitabım ikinci baskısını yapmadı, okusanız kahkaha komasına girerdiniz ama isyankar olurdunuz. Gafile kelam nafile kelam! Bana borsaya gir demeyin, çünkü şeyli yapılanma var, reel kar etme şansınız benim kollarımı çırparak Mars'a uçma ihtimalimden azdır. Faiz düşürüldü, enflasyon ve devalüasyon azdırıldı. Nereye kaçacaksınız? Borsadaki durum malum, yüzde 150'ye yanaşan enflasyon ortamında mudiye yüzde 15, 20 arası faiz veriliyor, yüzde 15'lik stopaj ile o da budanıyor. Akıllı olun!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder